Pokok yang menjalar ini biasa hidup di padang dan belukar kecil. Sekiranya anda pernah menemukan daun ini, adakah anda tahu 1001 khasiat yang terkandung di dalamnya?

Sumber: semuamenjadi.blogspot.com

Merawat Luka Kecil

Sumber: akurat.co

Sekiranya anda mengalami luka kecil, gunakan kaedah ini:

1. Cari berberapa helai daun ulan.
2. Lenyekkan daun sehingga lumat dan berair di telapak tangan anda.
3. Lumurkan di atas luka sehingga pendarahan berhenti.

Kaedah ini sangat menyakitkan tetapi daun tersebut bertindak sebagai pengganti cecair iodine dan minyak gamat apabila anda dalam keadaan darurat.

Penyembuh Penyakit

Sumber: genenews.com

Sekiranya anda mengalami penyakit kronik seperti serangan jantung, gastrik dan kencing manis, amalkan pengambilan daun ulan dalam diet anda. Rasanya sedikit pahit tetapi sangat mujarab menyembuhkan penyakit. Rebusan air daun ini serta jus daun ulan lebih senang ditelan berbanding daun ini dikunyah. Masih belum terlambat untuk anda mencari penawar.

Dibuat Ulam

Sumber: facebook.com

Penggemar ulam pahit disarankan mencuba daun ini. Rasanya yang seperti pahit peria sangat digemari oleh warga emas. Cubalah tanya kenalan anda yang lebih berumur, pasti ada antara mereka yang mengamalkan pengambilan daun ini. Daun ini bukan sahaja penawar berbagai penyakit, tetapi sedap dimakan bersama nasi panas dan sambal belacan.

Daun ulan sememangnya sangat berfaedah. Manfaatkan penawar yang percuma lagi berkhasiat ini dengan sebaik-baiknya dan hargailah pemberian alam semulajadi. Jangan lupa kongsikan artikel ini kepada kenalan anda yang memerlukan supaya kita semua mendapat manfaat bersama.

Leave a Comment on KHASIAT DAUN ULAM BERKESAN MERAWAT SAKIT JANTUNG

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *