Kepada yang tinggal di rumahDouble stories dan mungkin Penthouse yang mana selalunya akan ada ruangan di atas iaitu dua tingkat pasti akan ada tangga bukan? Ye lah kan sebab nak naik ke tingkat atas, takkan lah nak naik pakai tali pulak kan. Dan agak melampau jika rumah hanya dia tingkat tetapi pakai lif. Haha. Okay kali ini Miss G nak bagi satu idea dimana mungkin anda telah lama terfikir cuma belum pasti bagaimana nak buat dan design macam mana yang sesuai.Apa itu? Haaaa ia adalah ruang bawah tangga anda yang kosong tu, Tempat yang sangat mudah untuk menyimpan pelbagai perkara boleh menjadi almari pakaian di bawah tangga. Memandangkan lebarnya selalunya kira-kira 1 m, ruang di bawah langkah-langkahnya boleh agak luas dan akan membolehkan anda meletakkan sejumlah besar item yang diperlukan dalam isi rumah.

Kabinet yang dibina di bawah span boleh mempunyai tujuan yang berbeza dan dihiasi sesuai dengannya: rak terbuka atau rak gelongsor, petak atau pintu swing akan membantu menjimatkan ruang di rumah dan menambah nota baru ke reka bentuk dalaman.

Cara untuk memilih reka bentuk kabinet yang betul

Jenis almari dan perabot macam ini ia bukan nya normal dan boleh dibeli begiru sahaja.Biasanya ia memerlukan tukang untuk mengukur dan membuat design untuk pattern dalam ruangan bawah tangga itu sendiri.

Oleh itu, pilihan reka bentuk boleh sebanyak mana yang anda inginkan: untuk tujuan hiasan, untuk penyimpanan atau keperluan rumah tangga yang lain. Bergantung kepada perkara ini, ia patut menentukan sama ada ruang di bawah tangga tertutup atau akan berfungsi sebagai rak untuk cenderamata, buku atau TV. Rajah. 1.

Rajah 1. Pilihan kabinet di bawah tangga.

Di dalam lorong kecil atau bilik di negara ini, ia adalah yang paling berfaedah untuk meletakkan almari pakaian di bawah tangga. Melangkah ke sisi panel, yang berfungsi sebagai pintu, tidak akan melumpuhkan laluan semasa mencari perkara yang betul.

Jika anda memilih rak terbuka, rak buku, cermin atau telefon talian tetap di lorong, TV atau elektronik lain di ruang tamu kecil boleh dipasang di sini.

Jika saiz bilik di rumah negara membenarkan, kabinet juga boleh ditutup dengan pintu swing. Pilihan yang menarik ialah laci jenis menegak atau mendatar. Dalam keadaan sedemikian, anda boleh menyimpan barang rumah kecil, pakaian dan kasut, dokumen, mainan.

Panel yang menjalankan fungsi pintu bagi apa-apa jenis boleh dipilih mengikut reka bentuk perabot lain di dalam bilik, memberikan kabinet di bawah tangga penampilan item dalaman biasa. Membuat mereka mengikut dekorasi tangga, pemilik apartmen akan dapat menekankannya sebagai elemen yang bebas.

Cara Pemasangan

Sebelum membuat kabinet di bawah tangga, anda perlu mengukur ruang di bawahnya dan menentukan berapa banyak petak kabinet terbina dalam, ketinggian masing-masing, jenis laci dan rak.

Adalah lebih baik untuk menggambarkan semua data di atas kertas dalam bentuk rajah dengan tanda bercetak untuk memasang partition dan pintu.

Rajah 2. Tata letak kabinet di bawah tangga.

Untuk mengatur rak di bawah tangga yang anda perlukan:

  • blok kayu 5×5 cm;
  • Fiberboard, papan lapis, drywall atau bahan lembaran lain;
  • fasad perabot, papan partikel berlapis, dan sebagainya untuk pintu atau panel;
  • aksesori untuk memasang laci, engsel, mekanisme untuk pintu petak;
  • kuasa gergaji atau hacksaw;
  • gerudi, pemutar skru;
  • alat pengukur tepu dan tahap.

Bingkai untuk rak dan sekatan akan dibuat daripada bar 5×5 cm. Memfokuskan pada ketinggian dinding sisi setiap petak, potong bahan ke bahagian berpasangan panjang yang diperlukan untuk pemasangan sokongan menegak. Rajah. 2. Kencangkan bar yang paling dekat dengan dinding pada cangkuk pada kerja bata atau konkrit, dan paku atau skru panjang yang mencukupi sesuai untuk permukaan kayu. Gunung partisi dalaman dengan melampirkan bar ke bawah langkah-langkah di atas dan ke lantai di bawah.

Rajah 3. Perhimpunan kabinet.

Pada sokongan menegak yang dipasang secara melintang, atur bahagian mendatar bar. Panjangnya sama dengan kedalaman rak atau ruang kabinet. Sesetengahnya biasanya dibuat sebagai asas untuk memasang rak atau aksesori laci, jadi jarak antara bar harus dipilih bergantung pada ketinggian setiap tier.

Bingkai disediakan berselubung dari bahagian dalam dengan bahan helaian terpilih (papan lapis, dinding kering, dan lain-lain), membentuk sekatan. Jika ia dirancang untuk membina rak terbuka, maka pada tahap ini sudah mungkin untuk meneruskan untuk menyelesaikan permukaan dalaman kabinet dan memasang rak.

Jika kabinet terbina dalam mesti mempunyai pintu atau laci, kerja akan diteruskan. Alas pakaian gelongsor di bawah tangga akan memerlukan operasi yang kompleks untuk memasang mekanisme untuk pintu ketinggian yang berbeza. Untuk prestasi kualiti kerja sedemikian, cara terbaik adalah untuk menjemput pakar profesional.

Cara membuat pintu swing atau laci

Tuan rumah boleh mengatasi kerja ini. Pada sokongan menegak depan bingkai dan bahagian bawah tangga, kencangkan bar untuk bingkai pintu. Di bawah bahagian rentang yang cenderung, kotak akan mempunyai bentuk yang kompleks, jadi anda perlu mengukur dengan teliti sudut-sudut di mana elemen menegak dan cenderungnya akan menjadi dok. Setelah mencapai kebetulan tepat butir-butir, perlu mengikat mereka bersama-sama dengan skru dan melekapkan kotak di bawah rentang, menanggalkan skru ke bingkai.

Apabila mengunci pintu, adalah penting untuk memasang engsel supaya tali pinggang tidak meledingkan apabila ditutup. Ketinggian engsel pada bahagian condong sukar untuk diverifikasi, jadi anda harus memberi tumpuan kepada kebetulan visual tepi atas dan bingkai pintu.

Kotak jenis mendatar hendaklah dibuat sedemikian rupa sehingga jurang 5 mm kekal di antara bahagian sisi dan kerangka mereka. Ini adalah perlu bagi pemasangan aksesori dan pergerakan bebas di dalam kabinet.

Selepas semua kotak dibuat dan dicuba, mekanisme pergerakan dipasang, anda boleh meneruskan untuk mengikat fasad dekoratif kepada mereka. Perlu diingatkan bahawa ketinggian panel luar harus dipilih agar tidak mengganggu laci bersebelahan, tetapi juga tidak meninggalkan terlalu banyak pelepasan.

Fasad harus dipasang melalui dinding depan kotak, mengacaukan skru ke lubang pra-digerudi. Panjang pengikat harus 2-3 mm kurang daripada ketebalan bahan material dari dinding depan dan fasad, supaya hujung skru mengetuk diri tidak keluar dari bahagian depan.

Menurut prinsip yang sama, kotak menegak dipasang. Rajah. 3. Tidak seperti mendatar, mereka tidak memerlukan mekanisme roller, kerana pergerakan itu disebabkan roda tetap di bahagian bawah kotak. Oleh itu, apabila mengira dan memasang bahagian dalam kotak, anda perlu dibimbing hanya dengan memudahkan pergerakan unsur-unsur ini relatif kepada satu sama lain.

Panel luar perlu sedikit lebih luas daripada dinding depan kotak untuk menutup jurang antara elemen bersebelahan, tetapi tidak mengganggu pergerakan.

Biasanya, elaun dikira sebagai ½ lebar pelepasan yang dikehendaki di antara laci, tolak 1 mm. Di sekitar 2 panel dalam kes ini, jurang visual yang tidak dapat dilihat 2 mm akan diperoleh, dan fasad kotak tidak akan menyentuh antara satu sama lain.

Ha gitulah apa yang anda perlu untuk membuat almari dan ruangan bawah tangga anda untuk nampak lebih kemas dan teratur. Miss G sarankan anda mungkin boleh design dan reka sendiri tetapi untuk pemasangan dan pembuatan yang kemas anda digalakkan untuk mendapatkan khidmat tukang yang lebih pakar dalam bidang ini. Kalau nak cuba buat sendiri pun boleh apa salahnya tapi kalau tak cantik nanti jangan salahkan Miss G ya.. hihi

Leave a Comment on Jom Belajar buat Kabinet Di Bawah Tangga Sendiri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *